Stem van de klant: Wie is mijn klant

De klant is koning. Helaas is ‘De Koning’ niet altijd letterlijk jouw klant, dus zul je zelf aan de slag moeten gaan om te bepalen wie dan wel jouw klant is. Binnen Lean en Lean Six Sigma is het startpunt van een verandering of een verbetering altijd de klant. Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen de interne en externe klant.

Voor het bepalen van jouw externe klant kun je jezelf afvragen: ‘Wie is bereid om te betalen voor mijn producten of diensten?’ Op deze manier haal je gemakkelijk de externe klant boven tafel.

Voor het bepalen van jouw interne klant vraag je jezelf af: ‘Wie is de ontvanger van het product of dienst die ik lever?’

Mocht je door het stellen van deze vragen niet 1-2-3 een antwoord hebben, kun je ook altijd met een SiPoC werken. Hiermee heb je in een oogopslag de belangrijkste ontvangers van jouw (deel)producten/diensten in kaart en weet je met wie je het gesprek aan moet gaan.

Benieuwd waar je op moet letten bij het uitvragen van de wensen van de klant? Lees dan vooral de overige blogs onder de tag: ‘klant’ en voor nu veel plezier met continu verbeteren!

Categories: Lean technieken
Stem van de klant: wie is mijn klant?